Porady dla przedsiębiorców

Czym jest franchising? Jakie są rodzaje franczyzy?

16-12-2020

Nie każdy przedsiębiorca chce rzucać się od razu na głęboką wodę. Dla wielu ekscytujące jest już samo prowadzenie biznesu, a niekoniecznie tworzenie go od podstaw. Budowanie własnej marki, jej promocja, rozwój na rynku - wszystko to sprawia, że dla części właścicieli działalności gospodarczej biznes staje się z czasem mało atrakcyjny. Na szczęście jest sposób, aby spróbować swoich sił pod czyimś szyldem i przy dobrym zarządzaniu sporo na tym zarobić. 

Przedsiębiorczość w Polsce - najważniejsze informacje

Według danych udostępnianych cyklicznie przez Główny Urząd Statystyczny, z każdym kolejnym rokiem w naszym kraju wzrasta liczba aktywnych działalności gospodarczych. Najwięcej nowych firm rejestrowanych jest w formie jednoosobowych przedsiębiorstw, ale Polacy przekonują się również do nieco bardziej złożonych postaci takich jak przede wszystkim spółki prawa handlowego. Niestety, nie każdy jest sobie w stanie poradzić w świecie biznesu, a spore koszty prowadzenia interesów są jednym z kluczowych czynników wpływających na to, że większość młodych firm upada zaledwie po kilku latach istnienia. Nic więc dziwnego w tym, że sukcesywnie rośnie zainteresowanie firmami działającymi na zasadach franczyzy. 

Czym jest franczyza?

Franczyza co to? Franchising co to? Tego typu pytania padają niezwykle często w kontekście przedsiębiorczości. Zanim przejdziemy do omówienia szczegółowych aspektów prowadzenia interesów w tej formie, należy w skrócie wyjaśnić, czym właściwie jest franczyza? Zgodnie z Europejskim Kodeksem Etycznym Franczyzy jest to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej i nieustannej współpracy między niezależnymi prawnie oraz finansowo przedsiębiorstwami. Mamy tutaj do czynienia ze stosunkiem zobowiązaniom dwóch stron: franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy. 

Franczyza w Polsce? 

Szacuje się, że biznesy oparte na tym systemie upadają o wiele rzadziej niż firmy tworzone od podstaw przez ich właścicieli. Zauważyło to wielu polskich przedsiębiorców i dlatego od lat to właśnie franczyza staje się w naszym kraju jednym z bardziej popularnych modeli prowadzenia działalności gospodarczej. Franczyza jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają własnego pomysłu na biznes lub obawiają się, że koszty na początku działalności znacznie przekroczą przychody. Sieć franczyzowa jest więc bezpieczną i w większości przypadków w pełni opłacalną opcją inwestowania kapitału. Franczyza wiąże się jednak nie tylko z mnóstwem udogodnień, ale także licznymi ograniczeniami i obowiązkami natury organizacyjnej, prawnej oraz finansowej. O czym dokładnie mowa? 

Franczyzobiorca - prawa i obowiązki

Osoba decydują się na układ franczyzowy musi liczyć się z szeregiem warunków, jakie będzie musiała spełnić. Każda działalność na zasadach franczyzy musi być bowiem prowadzona według ściśle określonych reguł, które narzuca podmiot udzielający licencji. Nie ma więc tutaj mowy o ingerencji franczyzobiorcy w kluczowe aspekty danego biznesu. Obie strony podpisują szczegółową umowę franczyzy. W dokumencie tym zostają określone ich obowiązki oraz prawa. Franczyzodawca przekazuje przedsiębiorcy między innymi możliwość korzystania z nazwy, know how, znaków towarowych i wszelkich innych praw dotyczących działalności. Wszystko to w zamian za odpowiednią i ustaloną umownie gratyfikację finansową. Franczyzobiorca może liczyć także na wsparcie merytoryczne, a także pomoc handlową i techniczną. Każda sieć franczyzowa posiada nieco inny model funkcjonowania, ale wszystkie wymienione wcześniej elementy co do zasady się powtarzają. Są to dosyć uniwersalne mechanizmy prowadzenia tego typu interesów. 

Jakie są rodzaje franczyzy?

Franczyzę można podzielić na wiele sposobów, ale istnieją dwa najbardziej podstawowe i ogólnie przyjęte modele. Mówimy w tym obszarze przede wszystkim o franczyzie dystrybucyjnej, gdzie franczyzodawca udostępnia swoje know-how jeśli chodzi o dostarczenie i sprzedać danego rodzaju towarów. Sytuacja ta dotyczy wszelkiego rodzaju sklepów, firm kosmetycznych, stacji paliw itp. Drugi typ opiera się na franczyzie usługowej, czyli przekazaniu franczyzobiorcy najważniejszych informacji i procedur związanych ze świadczeniem usług pod konkretną marką. Z takim rodzajem franczyzy spotykamy się w przypadku restauracji, hoteli, instytucji finansowych czy edukacyjnych.  

Jakie są zalety i wady franczyzy?

Jedną z największych zalet franczyzy jest to, że korzystają na niej obie strony. Jedna otrzymuje tak naprawdę gotowy biznes i wsparcie, druga z kolei stosowne wynagrodzenie. Franczyzobiorca ponadto zmniejsza ryzyko, ponieważ zazwyczaj bazuje na sprawdzonej i zaufanej marce. Dzięki temu ponosi także o wiele mniejsze koszty niż w przypadku budowania swojego brandu i to od całkowitych podstaw. Minusem takiego rozwiązania jest to, że franczyzobiorca praktycznie nie ma możliwości ingerowania w strukturę prowadzonego biznesu czy też wprowadzania istotnych zmian bez akceptacji franczyzodawcy. Poza tym jest on przez dającego licencję stale kontrolowany i rozliczany za efekty swojej pracy.  

Co powinna zawierać umowa franczyzy?

Każda umowa jest inna i zależna od charakteru prowadzonych interesów. Umowa powinna zawierać jednak zarówno bardzo ogólne, jak i szczegółowe uregulowania. Im więcej spraw jest w niej wyjaśnionych, tym mniejsze pole do interpretacji i wątpliwości. Niezbędnymi elementami są oczywiście dane obu stron, zakres działalności, uprawnienia oraz obowiązki, okres trwania umowy, opłata za franczyzę, sposób rozliczenia, a także zapisy dotyczące możliwości rozwiązania oraz przedłużenia umowy. W razie pytań lub zastrzeżeń warto zgłosić je drugiej ze stron. Bardzo często niektóre z ustaleń są prowadzone indywidualnie i dostosowane do potrzeb franczyzodawcy lub franczyzobiorcy. 

Lista wpisów

Szanowny Użytkowniku!

Na naszych stronach korzystamy z plików cookie. Dane te są przez nas zbierane, aby poprawić komunikatywność na stronie a także pozwalają Ci pełniej korzystać z jej możliwości. W ten sposób jesteśmy w stanie dopasować indywidualne treści do Ciebie oraz pozwalają nam zrozumieć w jaki sposób usprawnić funkcjonalność naszych stron, tak by korzystanie z nich było dla Ciebie przyjemniejsze i prostsze. Abyśmy mogli zapewnić Ci te wszystkie funkcjonalności prosimy o akceptację plików cookie, związanych z wydajnością usług, funkcjonalnością strony i treściami reklamowymi. Chcemy Cię zapewnić, że strony nie zbierają w sposób automatyczny żadnych innych informacji, z wyjątkiem tych zawartych w plikach cookies oraz znacznikach pikselowych. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Dbamy o Twoje dane tak by były u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili, ustawienia można w dowolnej chwili zmienić. Szczegóły jak to zrobić i jak zarządzać wyrażoną przez Ciebie zgodą uzyskasz w Polityce prywatności.
Należą do nich pliki, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu oraz pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; (zgoda nie jest wymagana)

Zapisano
Są to pliki umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Ciebie ustawień i personalizację Twojego interfejsu, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzisz, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

Zapisano
Te pliki cookie, umożliwiają nam zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu, pomagają nam udoskonalać witrynę. Dzięki tym plikom często mamy możliwość szybszego przetworzenia Twojego żądania oraz możemy zapamiętać Twoje ustawienia Wyłączenie tych plików może spowodować nieprawidłowości w wyświetlaniu treści i spowolnione działanie strony.

Zapisano
Pliki cookie, umożliwiające dostarczanie Ci treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań dzięki którym reklamy zarówno na tej stronie jak i poza nią są zgodne z Twoimi preferencjami. Wyłączenie tych plików cookie może spowodować wyświetlanie zawartości stron internetowych Serwisu niedostosowanych do Twoich zainteresowań. Korzystanie z Serwisu może być wówczas mniej zoptymalizowane.

Nie teraz, zdecyduję później Gotowe