kis czyli krajowa informacja skarbowa dawniej kip

KIS, czyli Krajowa Informacja Skarbowa (dawniej KIP)

Wszelkie zmiany w prawie podatkowym mają na celu zwiększenie efektywności pobierania danin publicznych oraz walki z przestępstwami skarbowymi. Krajowa Administracja Skarbowa wyciąga jednak do podatników pomocną dłoń, oferując możliwość skonsultowania swoich wątpliwości z wykwalifikowanymi pracownikami. Jest to możliwe dzięki Krajowej Informacji Podatkowej.

KIP czy KIS?

Krajowa Informacja Podatkowa to pierwotna nazwa infolinii udostępnionej podatnikom, której celem było wyjaśnianie wątpliwości związanych z przepisami podatkowymi. Od 1 marca 2017 r. Krajowa Informacja Podatkowa zmieniła się jednak w Krajową Informację Skarbową. Nowa instytucja połączyła ze sobą dwa odrębne byty – infolinię podatkową oraz celną.

Zadania Krajowej Informacji Skarbowej

Geneza Krajowej Informacji Skarbowej sięga 2006 r., gdy została powołana do życia (wtedy jeszcze jako Krajowa Informacja Podatkowa) aby stanowić pomoc dla podatników rozliczających swoje dochody. Głównym zadaniem KIS jest więc udzielanie drogą telefoniczną informacji i odpowiedzi na pytania związane z przepisami podatkowymi i celnymi. Dlatego głównymi zainteresowanymi działalności infolinii są przedsiębiorcy. Dzięki Krajowej Informacji Skarbowej zyskują oni wiarygodne źródło wiedzy, które pomaga im w podjęciu decyzji, w jaki sposób prowadzić swoją działalność oraz rozliczać uzyskany dochód. Jednak motywacją do powołania Krajowej Informacji Skarbowej było nie tylko pomaganie podatnikom, ale także usprawnienie systemu poboru podatków poprzez zmniejszenie ilości pomyłek w składanych deklaracjach. W ten sposób zapobiega się także nieświadomemu popełnianiu przestępstw skarbowych.

Nie tylko infolinia podatkowa

Krajowa Administracja Skarbowa najczęściej udziela odpowiedzi na pytania drogą telefoniczną. Nie stanowi to jednak jej jedynego zadania – jej obowiązkiem jest także wydawanie indywidulanych interpretacji przepisów podatkowych, które w przeciwieństwie do telefonicznych porad wymagają dopełnienia pewnych formalności.

Aby uzyskać indywidualną interpretację od Krajowej Administracji Skarbowej, należy:

  • wypełnić wniosek dostępny na stronie internetowej Krajowej Informacji Skarbowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej;
  • uiścić opłatę w wysokości 40 zł, pamiętając, ze kwota ta obejmuje tylko jedno poruszone zagadnienie (jeśli interpretacja dotyczy dwóch zagadnień, kwota do zapłaty wynosi 80 zł, jeśli trzech – 120 zł itd.);
  • złożyć wniosek do Krajowej Informacji Skarbowej – osobiście, listownie lub elektronicznie przez e-PUP na adres skrytki Krajowej Informacji Skarbowej.

Podmiotem uprawnionym do wydania indywidualnej interpretacji podatkowej jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Po złożeniu wniosku Dyrektor ma 3 miesiące na zredagowanie interpretacji oraz dostarczenie jej do wnioskodawcy.

W jaki sposób działa biuro informacji podatkowej?

Eksperci Krajowej Informacji Skarbowej są dostępni dla interesantów od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00. W celu skontaktowania się z ekspertem należy wybrać numer:

  • 801 055 055, w przypadku dzwonienia z telefonu stacjonarnego;
  • (22) 330 0330, w przypadku dzwonienia z telefonu komórkowego.

Ogólnopolska informacja podatkowa udostępnia także infolinię dla interesantów dzwoniących z zagranicy. W celu skontaktowania się z ekspertem powinni wybrać numer +48 22 330 0330.

Obecnie Krajowa Informacja Skarbowa jest w stanie obsłużyć jednocześnie około 600 połączeń. To jednak wciąż za mało, biorąc pod uwagę rosnące potrzeby i zainteresowanie ze strony podatników.

Każdego roku eksperci infolinii udzielają odpowiedzi na ponad milion zapytań. Szczególne oblężenie podatkowej infolinii zaobserwowano w styczniu, gdy konsultanci obsłużyli około 150 tysięcy interesantów. Tak duże zainteresowanie było wynikiem wprowadzenia usługi „Twój e-PIT”, dzięki której podatnicy mogą zobaczyć swoje wypełnione zeznania podatkowe na stronie internetowej.

Dziennie infolinię obsługuje 156 konsultantów oraz 44 ekspertów. Jak się jednak okazuje, ta liczba jest zdecydowanie niewystarczająca. Zdarza się, że interesanci musza odczekać w kolejce pięćdziesięciu osób, zanim uda im się porozmawiać z konsultantem. Taka sytuacja często sprawia, że nie uzyskują oczekiwanej porady, mimo że ponieśli koszty oczekiwania na połączenie. Dlatego wciąż podejmuje się działania, które mają usprawnić jej pracę.

Dlaczego KIS jest ważna?

Krajowa Informacja Skarbowa często stanowi ostatnią deskę ratunku dla podatników, którzy nie są w stanie nadążyć za zmieniającymi się przepisami. Ponadto każda nowelizacja ustaw podatkowych wprowadza zmiany, co do których brakuje im wiedzy, jak zastosować je w praktyce. Infolinia oferuje podatnikom szybkie rozwiązanie ich problemu. Natomiast indywidualne interpretacje stanowią kompetentne wskazówki, jak postąpić w konkretnej sytuacji.

Krajowa Informacja Skarbowa stara się dotrzymywać kroku zmieniającym się przepisom i reagować na nowelizacje. Dowodem tego było m.in. uruchomienie specjalizacji JPK_VAT, dzięki której przedsiębiorcy zgłoszeni jako podatnicy VAT mogli uzyskać kompetentne informacje na temat, w jaki sposób wypełnić nowe deklaracje podatkowe.

Przed Krajową Informacją Skarbową wciąż stoją jednak poważne wyzwania, które skupiają się przede wszystkim wokół usprawnienia procesu obsługi interesantów. Należy pamiętać, że aby uzyskać informację, należy najpierw przedstawić informacje, które uwierzytelniają podatnika. W ten sposób udzielenie informacji opóźnia się o kilkadziesiąt sekund, które w skali całego dnia zmieniają się w godziny.

Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę