Porady dla przedsiębiorców

Serwis terminala płatniczego – jak serwisować terminal, aby uniknąć awarii?

26-10-2020

Jak uniknąć awarii terminala?

Terminale płatnicze to niewielkie urządzenia, za pomocą których pracownicy punktów handlowo-usługowych mogą przyjmować płatności za oferowane produkty czy usługi. Niestety, jak wszystkie urządzenia, nie są one niezawodne. Właściciele punktów, którzy umożliwiają swoim klientom bezgotówkowe opłacenie rachunku, mogą jednak uniknąć awarii terminala. W jaki sposób?

Ryzyko wystąpienia awarii terminala płatniczego można zminimalizować, stosując się do zaleceń dostawcy tego urządzenia. Mogą one dotyczyć: przeszkolenia pracowników, którzy będą odpowiedzialni za obsługę terminala, zakupu właściwych materiałów eksploatacyjnych i regularnego serwisu terminala płatniczego.

Terminal powinien być obsługiwany przez przeszkolony personel

Awaria terminala może zostać wywołana brakiem umiejętności pracownika obsługującego to urządzenie. Pracownicy, którzy będą przyjmować płatności bezgotówkowe, muszą zostać odpowiednio przygotowani, aby nie spowodować przypadkowego uszkodzenia terminala. Jest to niezbędne również z uwagi na bezpieczeństwo realizacji przeprowadzanych transakcji bezgotówkowych.

Jak uniknąć awarii terminala?

Przedsiębiorca powinien kupować odpowiednie materiały eksploatacyjne

Naprawa terminala może okazać się niezbędna wówczas, gdy przedsiębiorca będzie korzystał z niewłaściwych materiałów eksploatacyjnych. Aby uzyskać poprawny wydruk z urządzenia, potrzebny jest papier termoczuły (termiczny). Znaczenie mają też wymiary papieru – muszą być dostosowane do konkretnego modelu urządzenia. Przykładowo przedsiębiorcy, którzy podpisali umowę z Polskimi ePłatnościami, powinni nabywać rolki o wymiarach :

  • 57 mm szerokości i 15 m długości dla terminali płatniczych Ingenico,
  • 57 mm szerokości i 30 m długości dla terminali płatniczych Verifone, model Vx 510,
  • 57 mm szerokości i 15 m długości dla terminali płatniczych Verifone, model Vx 670.

Próba włożenia papieru o nieprawidłowych wymiarach do terminala może zakończyć się jego uszkodzeniem. Gdy awaria terminala wykluczy go z użytku, punkt może stracić potencjalnych klientów – dziś płatności bezgotówkowe są coraz częściej wybieraną formą płatności.

Systematyczny serwis terminala płatniczego

Regularny serwis terminali płatniczych jest niezbędny, aby używane przez przedsiębiorcę urządzenia działały sprawnie przez cały okres eksploatacji. Jak serwisować terminal płatniczy? W tym przypadku najlepiej zdać się na specjalistę – samodzielne serwisowanie urządzenia nie jest najlepszym pomysłem. Serwis terminali płatniczych pozwala zauważyć ewentualne problemy i szybko je usunąć.

Jak serwisować terminal płatniczy?

Przedsiębiorcy, którzy dostrzegają korzyści płynące z umożliwienia klientom uregulowania rachunku np. kartą płatniczą czy smartfonem, najczęściej wybierają dostawcę terminala płatniczego, kierując się wysokością prowizji czy ceną urządzenia. Tymczasem awaria terminala może (choć nie musi), wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jak serwisować terminal płatniczy?

Polskie ePłatności uczestniczą w Programie Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego Polska Bezgotówkowa. W jego ramach przedsiębiorcy mogą liczyć m.in. na:

  • umowę na okres 12 miesięcy – z możliwością jej przedłużenia lub wcześniejszego rozwiązania bez naliczania dodatkowych kosztów,
  • brak kosztów przez okres trwania umowy – przedsiębiorca nie ponosi kosztów dzierżawy i nie płaci prowizji od transakcji,
  • instalację oraz profesjonalny serwis terminali płatniczych – serwis terminala płatniczego przeprowadzają fachowcy.

Właściciele punktów handlowo-usługowych, którzy zdecydują się na terminal płatniczy od Polskich ePłatności, mogą liczyć na kompleksowe wsparcie. Jak serwisować terminal płatniczy? Wraz z urządzeniem przedsiębiorca otrzymuje:

  • instalację, deinstalację czy wymianę terminala płatniczego,
  • parametryzację terminala POS,
  • sprawdzenie poprawności działania terminala,
  • kompleksową pomoc w zakresie integracji terminala z już wykorzystywanymi urządzeniami fiskalnymi,
  • serwis terminala płatniczego polegający na sprawdzeniu poprawności jego funkcjonowania.

Ponieważ awaria terminala płatniczego może mieć odzwierciedlenie w spadku obrotów uzyskiwanych przez przedsiębiorcę, sprawny serwis ma kluczowe znaczenie. Jak można przeczytać w zasadach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego Polska Bezgotówkowa, agenci rozliczeniowi zapewniają interwencję serwisową terminala w terminie 2 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia.

Na czym polega naprawa terminala?

Terminale płatnicze nie są niezawodne – nie można wykluczyć ich usterki. Jak wówczas postępować? Jak przebiega naprawa terminala? Gdzie naprawić terminal? Odpowiedzi na te pytania w dużym stopniu zależą od rodzaju awarii. Nie zawsze niesprawność urządzenia oznacza konieczność fizycznej interwencji pracownika serwisu. Kiedy naprawa terminala może nie być konieczna, a wystarczy np. jego restart? Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy:

  • terminal się zawiesi i brak będzie jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony urządzenia po naciśnięciu dowolnego klawisza,
  • terminal będzie miał problem z połączeniem się z siecią,
  • nie będzie możliwe zamknięcie dnia.

Aby zresetować urządzenie, wystarczy wyjąć kabel zasilający z gniazda terminala czy sieci zasilającej, a po 30 sekundach podłączyć je ponownie. To w wielu przypadkach wystarcza, aby terminal zacząć poprawnie działać.

Gdy wystąpią inne problemy techniczne, np. terminal wyświetli komunikat „brak połączenia”, przedsiębiorca powinien sprawdzić połączenie z siecią. Jeżeli restart połączenia z siecią nie pomoże, pomoc można uzyskać na infolinii. Polskie ePłatności utrzymują Centrum Obsługi Akceptanta.

Przyczyny awarii terminala płatniczego nie ograniczają się do wyżej wymienionych przykładów. Od czasu do czasu zdarzają się rozległe awarie systemów organizacji płatniczych. Tylko w ostatnich latach awarie, które dotknęły Visę i Mastercard skutecznie uniemożliwiły konsumentom opłacenie rachunków w sklepach czy punktach usługowych. W tej sytuacji naprawa terminala jest zbędna – wystarczy poczekać, aż usterka zostanie usunięta. Jeżeli powodem problemów z przyjmowaniem płatności okaże się właśnie taka awaria, przedsiębiorca zostanie o niej poinformowany po kontakcie z pracownikami Centrum Obsługi Akceptanta.

Rzadziej zdarzają się usterki terminali, które wymagają interwencji fachowca, w tym np. ingerencji w urządzenie. Ponieważ nie można ich wykluczyć w trakcie korzystania z urządzenia, w takich sytuacjach również nieocenione okazuje się wsparcie fachowców.

Pliki do pobrania

Jak uniknąć awarii terminala?

Jak uniknąć awarii terminala?

Lista wpisów

Szanowny Użytkowniku!

Na naszych stronach korzystamy z plików cookie. Dane te są przez nas zbierane, aby poprawić komunikatywność na stronie a także pozwalają Ci pełniej korzystać z jej możliwości. W ten sposób jesteśmy w stanie dopasować indywidualne treści do Ciebie oraz pozwalają nam zrozumieć w jaki sposób usprawnić funkcjonalność naszych stron, tak by korzystanie z nich było dla Ciebie przyjemniejsze i prostsze. Abyśmy mogli zapewnić Ci te wszystkie funkcjonalności prosimy o akceptację plików cookie, związanych z wydajnością usług, funkcjonalnością strony i treściami reklamowymi. Chcemy Cię zapewnić, że strony nie zbierają w sposób automatyczny żadnych innych informacji, z wyjątkiem tych zawartych w plikach cookies oraz znacznikach pikselowych. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Dbamy o Twoje dane tak by były u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili, ustawienia można w dowolnej chwili zmienić. Szczegóły jak to zrobić i jak zarządzać wyrażoną przez Ciebie zgodą uzyskasz w Polityce prywatności.
Należą do nich pliki, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu oraz pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu; (zgoda nie jest wymagana)

Zapisano
Są to pliki umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez Ciebie ustawień i personalizację Twojego interfejsu, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzisz, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;

Zapisano
Te pliki cookie, umożliwiają nam zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu, pomagają nam udoskonalać witrynę. Dzięki tym plikom często mamy możliwość szybszego przetworzenia Twojego żądania oraz możemy zapamiętać Twoje ustawienia Wyłączenie tych plików może spowodować nieprawidłowości w wyświetlaniu treści i spowolnione działanie strony.

Zapisano
Pliki cookie, umożliwiające dostarczanie Ci treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań dzięki którym reklamy zarówno na tej stronie jak i poza nią są zgodne z Twoimi preferencjami. Wyłączenie tych plików cookie może spowodować wyświetlanie zawartości stron internetowych Serwisu niedostosowanych do Twoich zainteresowań. Korzystanie z Serwisu może być wówczas mniej zoptymalizowane.

Nie teraz, zdecyduję później Gotowe